Wymiana skorodowanego błotnika to jeden z częstszych problemów, z jakimi spotykają się właściciele starszych pojazdów. Rdza może pojawić się w różnych miejscach, ale to właśnie błotnik, jako zewnętrzna część nadwozia, szczególnie narażony jest na działanie czynników atmosferycznych. Kiedy korozja zaczyna postępować, trzeba szybko podjąć działania, aby uniknąć większych problemów. W artykule przyjrzymy się, jak wygląda i ile kosztuje wymiana błotnika w samochodzie oraz jak długo może trwać cały proces.
Korozja błotników – dlaczego jest tak powszechna?
Korozja błotników to problem, z którym prędzej czy później musi zmierzyć się wielu kierowców. Główne przyczyny to nie tylko czynniki atmosferyczne, takie jak deszcz, śnieg czy sól drogowa, ale również uszkodzenia mechaniczne, które mogą powstać podczas jazdy. Kamienie i drobne odłamki uderzające o nadkola powodują uszkodzenia lakieru, co sprzyja rozwojowi rdzy.
Błotnik jest jednym z najbardziej narażonych na korozję elementów nadwozia. Dlatego warto regularnie sprawdzać jego stan, zwłaszcza jeśli samochód użytkowany jest w trudnych warunkach. Nawet niewielkie uszkodzenia lakieru mogą prowadzić do poważniejszych problemów, jeśli nie zostaną odpowiednio zabezpieczone.
Naprawa czy wymiana błotnika?
Kiedy pojawia się korozja, wielu kierowców zastanawia się, czy warto inwestować w naprawę błotnika, czy może lepiej od razu zdecydować się na jego wymianę. Rdza na błotniku to problem, który można rozwiązać na kilka sposobów, w zależności od stopnia uszkodzenia.
Jeśli rdza dopiero się pojawiła, można próbować zniwelować problem poprzez miejscowe rozszlifowanie elementu i nałożenie zaprawki lakierniczej. Taka interwencja jest stosunkowo prosta i nie wymaga wizyty u blacharza. W przypadku, gdy korozja dotyczy jedynie niewielkiego obszaru, to szybkie działanie może zapobiec dalszemu rozwojowi rdzy.
Gdy jednak korozja objęła większą powierzchnię, szczególnie krawędzie błotnika, konieczne może być odtworzenie zniszczonego metalu. Najpopularniejszą metodą w takim przypadku jest zastosowanie szpachli i żywicy, ewentualnie wspawanie reperaturki, czyli nowego fragmentu metalu. Naprawa tego typu wymaga jednak umiejętności blacharskich, ponieważ odtworzenie oryginalnego kształtu błotnika i jego przetłoczeń to zadanie wymagające precyzji.
Nie można zapominać o lakierowaniu – po naprawie błotnika konieczne jest nałożenie nowego lakieru, a często także cieniowanie sąsiednich elementów, aby różnice w odcieniu nie były widoczne. Wszystko to sprawia, że w wielu przypadkach znacznie prostszym i szybszym rozwiązaniem jest wymiana błotnika na nowy. W naszym sklepie możesz znaleźć przedni błotnik, który pasuje do Twojego samochodu i który jest już w odpowiednim kolorze. Numer lakieru sprawdzisz na tabliczce znamionowej lub po numerze VIN.
Wymiana błotnika – cena w porównaniu z naprawą
Koszt wymiany błotnika zależy od kilku czynników, takich jak cena samego elementu, koszty robocizny oraz dodatkowe usługi, takie jak lakierowanie. W naszym sklepie można kupić nowy błotnik w odpowiednim kolorze już za około 500 zł. Element jest polakierowany i w pełni gotowy do montażu. To zatem stosunkowo niedroga inwestycja, zwłaszcza jeśli porównamy to z kosztami naprawy i lakierowania.
Jeśli jednak zdecydujesz się na wymianę oryginalnego błotnika, jego cena może wynieść nawet około 800-900 zł. Do tego trzeba doliczyć koszt demontażu starego i montażu nowego błotnika, który wynosi około 300 zł. Lakierowanie nowego elementu to wydatek rzędu 1000 zł. Jak widać jest to mniej opłacalne rozwiązanie niż proponowana przez nas wymiana błotnika – koszt tej operacji może wynieść nawet kilka tysięcy złotych, co sprawia, że gotowy, polakierowany błotnik to bardziej ekonomiczna opcja (a przy tym szybsza i wygodniejsza). Oryginalny błotnik może też być trudnodostępny ze względu na wiek pojazdu.
Proces wymiany błotnika – krok po kroku
Wymiana błotnika, choć może wydawać się skomplikowana, jest operacją, którą można przeprowadzić samodzielnie, jeśli dysponujesz odpowiednimi narzędziami i umiejętnościami. Pierwszym krokiem jest przygotowanie samochodu i demontaż uszkodzonego elementu.
Zacznij od zdjęcia koła, aby uzyskać lepszy dostęp do nadkola i błotnika. Następnie musisz wymontować nadkole, które chroni wnętrze nadkola przed brudem i wilgocią. Wymiana błotnika przedniego wymagać będzie także ingerencji w przedni zderzak – odkręcenia tej jego części, która styka się z błotnikiem. Wymiana tylnego błotnika jest zwykle nieco mniej skomplikowana i nie wymaga zdjęcia zderzaka.
Śruby mocujące te elementy powinny być starannie odkręcone, aby nie uszkodzić ich powierzchni. Warto również okleić taśmą krawędzie sąsiednich elementów, takich jak drzwi i przedni słupek, aby uniknąć przypadkowych zarysowań podczas demontażu.
Kiedy już odkręcisz wszystkie śruby mocujące błotnik, upewnij się, że nie zapomniałeś o zamontowanym kierunkowskazie. Demontaż błotnika powinien przebiec bez większych trudności, o ile wszystkie śruby zostały usunięte.
Montaż nowego błotnika – na co zwrócić uwagę?
Montaż nowego błotnika wymaga precyzji i odpowiedniego przygotowania. Zanim przystąpisz do montażu, dokładnie oczyść nowy błotnik oraz odtłuść go, aby preparaty antykorozyjne i lakier lepiej przylegały do jego powierzchni. Należy także zabezpieczyć wewnętrzną część błotnika preparatem antykorozyjnym, szczególnie w okolicach nadkola oraz dolnej części, gdzie gromadzą się zanieczyszczenia.
Gdy wstępne mocowanie błotnika jest już gotowe, trzeba skupić się na jego odpowiednim ustawieniu. Ważne jest, aby szczeliny pomiędzy błotnikiem a maską, drzwiami i zderzakiem miały tę samą szerokość. W pierwszej kolejności dopasuj pozycję przy stronach drzwi, a następnie przy masce i przednim zderzaku. Dzięki temu unikniesz problemów z otwieraniem i zamykaniem drzwi, które mogą ocierać o błotnik. Dopiero po ustaleniu właściwego ustawienia przykręć wszystkie śruby mocujące oraz zamontuj kierunkowskaz, nadkole i koło.
Usuwanie obcierki parkingowej – czy wymiana jest konieczna?
Uszkodzenia mechaniczne, takie jak obcierki parkingowe, często wydają się poważniejsze, niż są w rzeczywistości. Wielu kierowców decyduje się na wymianę elementu, widząc zarysowania, które rzucają się w oczy. Tymczasem w wielu przypadkach takie uszkodzenia można łatwo naprawić bez potrzeby wymiany błotnika.
Pierwszym krokiem jest ocena skali zniszczeń. Jeśli po polaniu rysy wodą zadrapania znikają, istnieje duża szansa, że uda się je usunąć przy pomocy maszyny polerskiej. W przypadku głębszych rys, które sięgają podkładu, konieczne będzie jednak wykonanie miejscowych zaprawek lakierniczych. Po nałożeniu farby na uszkodzone miejsca można je wypolerować, uzyskując bardzo dobry efekt końcowy.
Wymiana błotnika w dopasowanym kolorze to szybkie i skuteczne rozwiązanie
Kiedy korozja na błotniku staje się problemem, najlepszym rozwiązaniem jest szybka wymiana. Naprawa błotnika i lakierowanie, w większości przypadków wymaga znacznie więcej czasu i jest bardziej kosztowne. Zakup gotowego, polakierowanego (w kolorze dopasowanym poprzez VIN lub kod lakieru) elementu pozwala na szybsze i prostsze przeprowadzenie naprawy, a także minimalizuje ryzyko problemów z dopasowaniem kolorystycznym.
FAQ:
Czy wymiana zardzewiałego błotnika może być wykonana samodzielnie?
Tak, wymiana błotnika może być wykonana samodzielnie, jeśli posiadasz odpowiednie narzędzia i podstawową wiedzę mechaniczną. W przypadku starszych modeli samochodów proces ten jest stosunkowo prosty, jednak nowsze pojazdy mogą wymagać bardziej precyzyjnych narzędzi i większej ostrożności.
Czy można samodzielnie polakierować nowy błotnik?
Teoretycznie tak, ale lakierowanie wymaga precyzji i profesjonalnych narzędzi. Należy nałożyć kilka równomiernych warstw lakieru, co bez odpowiedniego sprzętu może być trudne do wykonania w warunkach domowych. Brak wprawy może skutkować różnicami w odcieniach i widocznymi defektami, dlatego warto rozważyć zlecenie tego zadania fachowcom.
Jak sprawdzić, czy nowy błotnik pasuje do mojego samochodu?
Najlepiej sprawdzić numer VIN, który pomoże dobrać odpowiedni błotnik do modelu auta. Znaleźć go można na tabliczce znamionowej, na której często znajduje się też kod lakieru. Dzięki temu perfekcyjnie dopasujesz kolor błotnika.